Pirogrecept

Hej alla söta.
Tänkte dela med mig av mitt recept på piroger med olika fylling :)

Pirogdeg;

6 dl mjölk
1 packet jäst
2 msk olivolja
2 tsk salt

Väldigt enkelt, värm mjölken i en kastrull och ha i jästen. Rör om tills den lösts upp.
Blanda resten av ingredienserna i en matbredare eller bunke.
Häll sedan i  den varma mjölken med jäst i och rör om, tills det blivit en fin deg.

Arbete med händerna i 5 min, låt sedan degen vila i 10 min.

Arbeta igen i 5 min med degen, låt den sedan jäsa i 40 min.

 

Fyllning 1 med kyckling;

1 pack kycklingfärs (du kan ta vilken färs du vill)
1 stor hackad lök
1 dl hackad persilja
3msk paprikakrydda
2 msk citron
½ dl olivolja
1 msk Chilipulver
2 msk Chayennepeppar
1 ägg
Salt & Peppar


Keso till hälften av röran 2 stora matskedar :)



Blanda alla ingredienser i en bunke.



Stekordentligt då det ska vara genomstekt och hacka, rör hela tiden.
Man vill inte ha några klumpar.

Sen tar jag hälften av kycklingröran och har i keso.
En med keso och en utan :)
Ungefär 2 stora matskedar.


Fyllning 2- Spenat & pinjenötter.


150g färskbladspenat
1 krm spiskummin
1 hel pressad citron
½ tsk salt
1 tsk chilipulver
2 msk pinjenötter
2 msk olivolja
2 pressade vitlöksklyftor

Hacka spenaten och blanda alla ingredienser nogrannt.



Klicka ut i mitten och forma dom som du.
Ett tips är att alla piroger med olika fyllningar får olika former, så du håller koll på vilka som innehåller vad.

Smörj formen med matolja och pensla även dom med matolja.

I ugn 200g i 15-20 min
Eller fritera




Gör massor och frys in, jättebra om du får gäster.
Jag gör mina små så att man kan äta dom med händerna och doppa i dipp :)


Hoppas ni gillar dom!

Kram
My


Kommentarer
Postat av: FlizanLizan

sv: hehe tack så mkt :D

2011-07-01 @ 17:02:34
URL: http://flizanlizan.blogg.se/
Postat av: Linda

Du det där såg gott ut!! Duktig du är :) är sugen på att göra men det får vänta tills jag flyttar in i nya huset hehe!



Kram kram

2011-07-01 @ 19:24:31
URL: http://Linnda.se
Postat av: Pelda & Nathalie

fin blogg :) Jag och en kompis har skaffat en blogg där vi tävlar om vem som bloggar bäst och så , och det är ni läsare som avgör vem som vinner ! . Släng gära in en komentar vad du tycker :) Kram !

2011-07-01 @ 22:35:35
URL: http://peldaonathalie.blogg.se/
Postat av: Jennie ♥

sv: allt bra med dej? nu är jag hemma från sthlm efter tre underbara dagar där! kramis

2011-07-01 @ 23:15:07
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Susanne

Så bra tips :) ska prova det någon gång :)

2011-07-02 @ 17:37:21
URL: http://susannetran.blogg.se/
Postat av: a

hur många dl mjöl använder du? du glömde nog skriva ut det.

2011-07-05 @ 11:36:40
Postat av: Mylo Beauty

Hej a.



Hoppsan, jag började med 6dl men sen la jag till lite efterhand.Och jag använde vetemjöl special som innehåller mer protein än vanlig mjöl, degen får en helt annan kosistens av det.

Du får känna dig fram, degen ska kännas som en bebismage brukar man säga :D



Lycka till!

Kram

2011-07-05 @ 19:36:20
URL: http://mylobeauty.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0