Franska våfflor, kanske väldens godaste småkakor!

Måste verkligen bjuda med mig utav dessa små godingar som också är väldigt fina att bjuda på.
Lätta att göra och alla blir som galna i dom!




MAn kan göra stora som vi gjorde på ett café där jag jobbade förut eller små som vi gör hemma,
 bilderna är tagna från google.


Franska Våfflor.:)

Deg;
200g smör
4dl vetemjöl
6 msk vispgrädde
strösocker till kavlingen

Fyllning;
200g smör
3 ½ dl florsocker
2 äggulor
1 msk vaniljsocker

Finfördela smöret i mjölet.
Gör en grop i mitten och häll i grädden.
Arbeta ihop alltsamman till smidig deg.
Låt degen vila svalt 1 timme.
Sätt ugnen på 225 grader.
Kavla ut degen med kruskavel på sockrat bakbord.
ta ut runda eller ovaler med hjälp av ett mått.
Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper och grädda i ca 8 min.
Låt svalna.

Rör ihop smör och socker till fyllningen, blanda i äggulrona och smaka av med vaniljsocker.
Lägg samman rundlarna mellan, som små hambugare.
Förvara svalt.

Kram
My


Kommentarer
Postat av: Maya

åå va kul :) när gifter du dig :)==

Jag är på jakt efter någon som kan fixa mitt brud make och hår den 4 feb :) vad har du för priser :)?

2011-11-14 @ 20:28:38
URL: http://mrsyaccob.blogg.se/mrsyaccob
Postat av: Maya

ååå va kul ska bli kul att följa dig när du planerar allt :)



2011-11-16 @ 12:33:53
URL: http://mrsyaccob.blogg.se/mrsyaccob
Postat av: Maya

Har mejlat dig :)

2011-11-17 @ 20:41:50
URL: http://mrsyaccob.blogg.se/mrsyaccob

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0